Uvodno obrazložitev je podala Sanja Malej, vodja Oddelka za proračun, finance in gospodarstvo, ki je povedala, da se na marca letos sprejet odlok o proračunu predlaga rebalans proračuna, in sicer iz razloga poplav v avgustu, ki so v občini povzročile za več kot 28.000.000 EUR škode, od tega 10.000.000 EUR na gospodarski infrastrukturi in stavbah v upravljanju občine ter zaradi drugih prihodkov. Za namen poplav je občina konec oktobra prejela od države 663.640 EUR sredstev za nujne intervencijske stroške, ki jih je občina imela do 31. 8. 2023. Ta sredstva je občina že porabila. Prav tako je občina konec oktobra prejela državna sredstva v višini 5.055.614 EUR, ki so namenjena sanaciji po poplavah. Oba nova prihodka sta namenska in za porabo teh zneskov bo potrebno voditi natančno dokumentacijo, tudi na odhodkovni strani. Drug pomemben razlog za predlog odloka o rebalansu so drugi prihodki, ki so v predlogu odloka o rebalansu bistveno nižji kot so bili načrtovani v veljavnem proračunu. Tako je predvidenih skoraj 1.000.000 EUR manj iz naslova nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča, prav tako je za 1.000.000 EUR manj predvidenih prihodkov iz komunalnih prispevkov ter 300.000 EUR manj prihodkov od prodaje stavbnih zemljišč. Glede na to, da so prihodki toliko nižji, je morala občinska uprava tudi na odhodkovni strani proračun načrtovati tako, da je le-ta uravnotežen. Iz tega naslova so se znižali investicijski odhodki, ostale proračunske postavke pa so vezane na zakon, ki se predvsem na področju družbenih dejavnosti povečujejo. Postavke predloga rebalansa so posebej razložene v posebnem delu, zadolžitve posameznih postavk so določene glede na veljavni proračun. V gradivu so obrazložene samo tiste postavke, ki se spreminjajo. Z rebalansom se usklajuje tudi Načrt razvojnih programov 2023-2026, v katerem so obrazloženi le projekti, ki se glede na sprejete NRP-je spreminjajo. Prihodke, ki smo jih prejeli iz državnega proračuna smo na odhodkovnem delu uvrstili v nove postavke v rebalansu proračuna, in sicer: »v poplave avgust 2023 – intervencijski stroški, odprava posledic škode na objektih v občinski lasti, odprava posledic škode na občinski infrastrukturi in odprava posledic poplav – nakup zemljišča.«
To točko je obravnavala tudi Statutarno pravna komisija. Predsednica komisije ga. Zvonka Hočevar je povedala, da je komisija obravnavala predlog Odloka o rebalansu proračuna Občine Medvode za leto 2023 in ugotavlja, da je v skladu z veljavno zakonodajo.
To točko je obravnaval tudi Odbor za družbene dejavnosti. Predsednica odbora ga. Katarina Galof je povedala, da je odbor obravnaval in sprejel predlog Odloka o rebalansu proračuna Občine Medvode za leto 2023 in predlaga občinskemu svetu, da ga obravnava in sprejme. To točko je obravnaval tudi Odbor za kmetijstvo in gozdarstvo. Predsednik odbora g. Štefan Čebašek je povedal, da je odbor obravnaval in sprejel predlog Odloka o rebalansu proračuna Občine Medvode za leto 2023 in predlaga občinskemu svetu, da ga obravnava in sprejme.
To točko je obravnaval tudi Odbor za komunalne dejavnosti. Predsednik odbora g. Stanislav Ulanec je povedal, da je odbor obravnaval in sprejel predlog Odloka o rebalansu proračuna Občine Medvode za leto 2023 in predlaga občinskemu svetu, da ga obravnava in sprejme.
To točko je obravnaval tudi Odbor za razvoj občine. Predsednik odbora g. Uroš Medar je povedal, da je odbor obravnaval in sprejel predlog Odloka o rebalansu proračuna Občine Medvode za leto 2023 in predlaga občinskemu svetu, da ga obravnava in sprejme.
Predsedujoči je pozval člane občinskega sveta k razpravi. V razpravi so sodelovali g. Ladislav Vidmar, g. Mirko Javeršek, g. Štefan Čebašek, g. Stanislav Ulanec in g. Dragan Djukić.
G. Ladislav Vidmar je podal stališče, da je razumljivo, da nekatera sredstva predvidena v rebalansu proračuna za leto 2023 niso mogla biti pridobljena, saj NUSZ zaradi znanih težav ni bil pobran do konca, prav tako zato ni bila priklopljena kanalizacija oziroma del, ki je bil predviden v okviru projekta »Čisto zate.« Dodal je, da bodo ta sredstva v proračunu zajeta naslednje leto. Podal je zahvalo občinski upravi, da je v letu 2023 uspela pridobiti gradbena dovoljenja za pomembne projekte, med katerimi so rekonstrukcija in prizidek zdravstvenega doma, gradnja nove osnovne šole v Preski, sanacija vodovoda na področju Studenčic. Podal je pohvalo županu in zaposlenim v občinski upravi, ki so sodelovali pri zbiranju popisov za sistem Ajda in s tem zadostili zahtevam države, da smo pridobili omenjena sredstva ter imamo na tej podlagi za sanacijo škode po poplavah tudi v naslednjem letu možnost pridobiti dodatna sredstva. Podal je stališče, da je bilo pri zbiranju popisov s strani občinske uprave vložene ogromno energije in zavzetosti, zato vsaj z njegove strani ni ovir za potrditev rebalansa za leto 2023. Podal je stališče, da bo potreben angažma občinske uprave, občinskega sveta in občanov, da se pridobi izvajalce za pripravo projektov in sanacijo škode, saj bodo najbrž izvajalci povsod po državi precej zasedeni, kar je bilo poudarjeno tudi na Odboru za komunalne dejavnosti. Sredstva v višini 5.000.000 EUR, ki jih je občina od države pridobila za sanacijo po poplavah bo namreč potrebno porabiti v predvidenem obdobju. Poudaril je, da bo potrebno pridobivanju izvajalcev posvetiti veliko pozornosti. Podal je mnenje, da je tudi predlog Odloka o spremembah proračuna občine Medvode za leto 2024 sprejemljiv. Sčasoma se bo izkazalo, če ga bo potrebno kakorkoli popravljati.
G. Mirko Javeršek je podal stališče, da bo sedaj največjo težavo predstavljala odločitev kako relativno visoka sredstva, pridobljena od države, porabiti koristno in razumno. Dodal je, da je v tem času zelo težko pridobiti izvajalce s področja gradbenih del, vendar je kljub temu pozval, da bo pri tem ključno sodelovanje vseh deležnikov. Vsi projekti, ki jih bo potrebno izvesti, bodo tangirali vodotoke, kjer se pojavljajo težave že v običajnih razmerah. Kot na primer, orintologi zaradi ptic preprečujejo sekanje dreves v priobalnem pasu, ribiči nasprotujejo vsakršnim delom v vodotokih itd. Podal je stališče, da se je potrebno zavedati, da je v tem primeru čas bistvenega pomena in da je za skupno dobro občanov potrebno narediti kar se da največ. Podal je mnenje, da smo se šele zaradi poplav zavedali, da smo vse vodotoke preveč kanalizirali in opustili nujno potrebne razlivne površine ter je potrebno delovati bolj z roko v roki z naravo, kar pa seveda zahteva nov, drugačen pristop. Dodal je, da je v tem zahtevnem obdobju država prišla občini nasproti, vendar pa mora občina sama poskrbeti za sanacijo.
G. Štefan Čebašek je podal strinjanje z obema predhodnikoma. Podal je predlog, da bi župan na državni ravni zaprosil za podaljšanje roka za porabo prejetih sredstev. Podal je stališče, če so sredstva dana z namenom ustrezne izvedbe projektov sanacije, je občinam potrebno omogočiti, da se vsi projekti tudi realizirajo, kar se bo doseglo samo s podaljšanjem roka.
Predsedujoči je odgovoril, da je prejeta sredstva v višini cca. 5.000.000 EUR potrebno porabiti do konca leta 2024 oziroma v enem letu od podpisa pogodbe, in sicer novembra 2024. V nasprotnem primeru se vsa sredstva vrnejo nazaj v integralni proračun RS. S tako ureditvijo je država želela spodbuditi občine, da izvedejo 40 % predplačila. Pojasnil je, da ravnanje države razume, saj je namen spodbuditi aktivnost občin, vendar se hkrati strinja s stališčem g. Čebaška. Dodal je, da je občina Medvode tak pomislek že izrazila na sestanku z Državno tehnično pisarno, in sicer, da bo z njihove strani potrebno razumeti, da bodo nekateri projekti presegali rok enega leta. Pojasnil je, da bo najverjetneje potrebno, da se občinski svet sestane še na formalnem ali neformalnem sestanku na katerem se bo določila lestvica prioritet, in sicer, prioritete da se to uredi in realnost, da se zadano izpelje. Strinjal se je, da bo pri izvedbi vseh načrtovanih projektov potrebno sodelovanje občinske uprave, občinskega sveta in občanov. Razumeti bo potrebno, da sledi obdobje, v katerem bo treba dati prednost sanaciji in da vsi projekti ne bodo mogli biti realizirani hkrati. Poudaril je, da se bodo zaradi trenutne situacije prioritete postavile na novo. Država ne bo nobenega projekta financirala v celoti, temveč se bodo določili upravičeni in neupravičeni stroški. Na podlagi slednjih je utemeljeno pričakovati rebalans proračuna tudi za leto 2024. Povedal pa je, da bo izziv pripraviti projekte v višini prejetih sredstev, na način, da se sredstva ne bodo vračala.
G. Stanislav Ulanec je podal vprašanje, kako bo občina dobila sredstva za sanacijo preostale škode, saj smo od države prejeli 5.000.000 EUR, škoda v občini pa se ocenjuje na 28.000.000 EUR.
Predsedujoči je odgovoril, da je občina prijavila 10.800.000 EUR škode na javni infrastrukturi, kjer so zajete nizke in visoke gradnje, kot na primer občinska stavba, nogometno igrišče, mostovi, ceste itd. Od 28.000.000 EUR, je za 12.000.000 EUR škode prijavila Direkcija za vode na vodotokih. Predsedujoči je povedal, da pričakuje, da bo Direkcija za vode tak znesek vložila v sanacijo vodotokov. Poškodbe na objektih v zasebni lasti so bile ocenjene v višini 4.000.000 EUR do 4.500.000 EUR. Škoda na kmetijskih površinah je bila ocenjena v vrednosti cca 800.000 EUR, nekaj 10.000 EUR pa je bilo škode na živini.
G. Stanislav Ulanec je podal vprašanje kam sodijo mostovi v občini.
Predsedujoči je pojasnil, da je škoda na mostovih zajeta v 10.800.000 EUR škode, ki jih je prijavila občina. Skupina, ki na ravni države koordinira situacijo po poplavah, je pojasnila, naj občina porabi 5.000.000 EUR za projekte, ki jih bo lahko izvedla. Za izvedbo preostalih projektov pa bo občina lahko kandidirala v naslednjem letu. V idealnem primeru bi občina lahko prejela 10.000.000 EUR. Vendar se strinja z dosedanjimi razpravljavci, da bo tudi 5.000.000 EUR zahtevno porabiti. Most je namreč relativno kompleksen projekt tudi za projektiranje. Izpostavil je problem pravočasnega pridobivanja mnenj s strani države in kot primer navedel projekt brvi v Vikrčah, kjer je projektant dokumentacijo poslal na Direkcijo za vode, ki pa v določenem roku še ni podala mnenja. Povedal je, da je ključno, da se Direkcija za vode drži postavljenih rokov, saj se bodo v primeru zamud pojavili taki zaostanki na strani soglasodajalcev, da občinam v enem letu ne bo uspelo porabiti prejetih sredstev. Predsedujoči je pohvalil reakcijo države s predplačili in začasno prilagojenim postopkom javnih naročil in hkrati opozoril, da bo potrebno paziti, da bodo soglasja dovolj hitro pridobljena in bodo posledično postopki tekli dovolj hitro.
G. Dragan Djukić je podal strinjanje z vsemi predhodno izraženimi mnenji. Podal je stališče, da je rebalans proračuna 2023 zaradi poplav, ki so prizadele občino in sanacije škode pripravljen v nemogočih razmerah ter bo v želji zagotoviti izvajalce temu primerno treba pripraviti rebalans proračuna za leto 2024. Podal je mnenje, da je sanacija škode po poplavah sedaj na prvem mestu, vendar bo potrebno realizirati tudi druge projekte. Dodal je, da se je po tej katastrofi pokazalo kje so poplavna območja v Medvodah, na kar je sam opozoril že na 6. seji občinskega sveta. Povedal je, da ni mogoče zgraditi nasipa ob strugi Sore, kjer nastajajo razlivna polja, saj bi se v nasprotnem primeru posledice izrazile na drugem mestu. Podal je stališče, da bi morali vodotoke redno vzdrževati. V Medvodah med obema mostovoma je Direkcija za vode vodotok čistila, vendar so se dela zelo hitro končala. Zanimalo ga je, kdaj bodo delo nadaljevali. Dodal je, da bi moral biti na tem območju nasip na obeh straneh struge, s čimer bi zajezili poplavo v centru. Podal je mnenje, da bi bilo povsod po Medvodah, kjer je to možno, potrebno, skupaj z vsemi strokovnjaki, ki so nam na voljo, razmisliti o gradnji napisa. Podal je pobudo, da naj se med določanjem prioritet presodi na katerih lokacijah je smiselno postaviti nasip in kje bi bilo mogoče z nasipom škodo preprečiti. Namreč poplave se lahko tudi ponovijo. Podal je strinjanje z županom, ki je državi predlagal, da bi vodotoke z izjemo rek Sore in Save, prenesla v upravljanje občini. Čeprav država za predlog ni bila zainteresirana, je podal stališče, da se mu ideja zdi smiselna. Podal je mnenje, da bi občina bolje upravljala manjše vodotoke in je zato pri tej ideji potrebno vztrajati.
Predsedujoči je zaključil razpravo in v sprejem predlagal naslednji SKLEP 5: Občinski svet Občine Medvode sprejema predlog Odloka o rebalansu proračuna Občine Medvode za leto 2023.
Prisotnih je bilo 23 članov občinskega sveta. ZA sklep je glasovalo 23 članov. Sklep je bil sprejet.